Naar hoofdinhoud

Educatie en Burgerschap in Libanon

Hala Bitar is een externe PhD student. Haar onderzoek richt zich op burgerschap en educatie in Lebanon. 

De afgelopen vijf decennia hebben studies over burgerschap aanzienlijke vooruitgang geboekt in termen van inhoud, benaderingen en implicaties. Een praktische implicatie die naar voren is gekomen, is dat de ontwikkeling van burgerschap het meest effectief wordt bereikt door middel van schoolonderwijs.

Nu we onze aandacht richten op de context van Libanon, waar confessionalisme de boventoon voert en politieke corruptie wijdverbreid is, is het ontmoedigend om op te merken dat het bijgewerkte schoolcurriculum dat na de burgeroorlog in 1997 werd geïmplementeerd, en dat gericht was op het promoten van burgerschapsonderwijs als middel voor vrede en sociale cohesie, grotendeels beperkt is gebleven tot theoretische documenten en weinig inspirerende leringen. Onderzoek wijst uit dat burgerschapsonderwijs op Libanese scholen een gebrek aan actieve betrokkenheid en effectiviteit heeft. Dit brengt ons ertoe de rol van christelijke scholen in Libanon in twijfel te trekken, die ongeveer 60% van de studentenpopulatie opleiden. Deze scholen staan bekend om hun goed ontwikkelde programma's en curricula, die enkele van de hoogst gekwalificeerde afgestudeerden in het land opleveren. Hoe kunnen ze bijdragen aan het afstuderen van verantwoordelijke burgers voor de verbetering van de toekomst van Libanon?

Dit onderzoek streeft ernaar de praktijken, ervaringen, theologische reflecties en implicaties van burgerschapsonderwijs te onderzoeken, voornamelijk in katholieke, maronitische en protestantse scholen in Libanon. De studie zal zich specifiek richten op het verzamelen van perspectieven van 14-17-jarige studenten, beleidsmakers en godsdienstonderwijzers binnen de geselecteerde scholen. Bovendien zal dit onderzoek licht werpen op de rol van godsdienstonderwijs bij het bevorderen van dialoog en profetische stemmen. Het zal uitgebreid de theologische reflecties op burgerschapsonderwijs van verschillende belanghebbenden binnen de deelnemende scholen onderzoeken. Door dit te doen, wil dit onderzoek inspanningen versterken bij het onderwijzen van dialoog, het koesteren van profetische stemmen en het afstuderen van burgers die kunnen dienen als katalysatoren voor positieve verandering in de toekomst van Libanon. Het doel is om christelijke scholen die bij deze studie betrokken zijn, uit te rusten met theologische en praktische kaders om uitgebreide inhoud en praktijken voor burgerschapsonderwijs binnen hun instellingen te ontwikkelen. Door dit te doen, kunnen ze aanzienlijk bijdragen aan het vormen van verantwoordelijke en betrokken burgers die in staat zijn om positieve transformaties in Libanon te bewerkstelligen.