Naar hoofdinhoud

OJKC tegen Wetsvoorstel Informeel Onderwijs

27 januari 2025

Het Onderzoekscentrum voor Jeugd, Kerk en Cultuur (OJKC) maakt zich ernstige zorgen over het wetsvoorstel Wet toezicht informeel onderwijs. Dit wetsvoorstel, dat gericht is op het verbieden van haatzaaiende, discriminerende en gewelddadige uitingen binnen informeel onderwijs, mist volgens ons een degelijke onderbouwing en dreigt de waardevolle bijdrage van informeel onderwijs te ondermijnen. 

De probleemanalyse waarop het wetsvoorstel is gebaseerd, schiet tekort. De bronnen die worden aangehaald, tonen niet aan dat informeel onderwijs significant bijdraagt aan haat, discriminatie of geweld. Integendeel, onderzoek wijst juist op de positieve effecten van informeel onderwijs, zoals het bevorderen van vrede en sociale cohesie. Het wetsvoorstel lijkt dan ook disproportioneel en gebaseerd op incidenten in plaats van structurele problemen. 

Informeel onderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het biedt een vrije pedagogische ruimte waarin zij zich kunnen ontplooien en belangrijke levensvaardigheden kunnen ontwikkelen. Dit type onderwijs versterkt de sociale cohesie en draagt bij aan de identiteitsvorming van jongeren, wat essentieel is in een diverse samenleving. 

Het wetsvoorstel legt te veel nadruk op het beperken van de vrijheid van mensen om zonder externe beperkingen hun leven in te richten. Dit kan leiden tot een afname van vertrouwen in de overheid. Informeel onderwijs biedt juist de mogelijkheid voor jongeren om zichzelf te ontwikkelen en hun eigen identiteit te vormen. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei en versterkt de democratische waarden in onze samenleving. 

Wij roepen de regering op om het wetsvoorstel in te trekken en te focussen op gerichte maatregelen tegen daadwerkelijke broedplaatsen van radicalisering. Informeel onderwijs moet juist gefaciliteerd en gewaardeerd worden om zijn positieve bijdrage aan de samenleving. 

Onze volledige reactie is te lezen in de brief die we aan de regering gestuurd hebben