Naar hoofdinhoud

Podcast: Integratie van theologische perspectieven bij jeugd

19 februari 2022

Welke theologische perspectieven op jeugd en adolescentie hebben de christelijke viering onder jongeren vormgegeven? Welk perspectief (of combinatie van perspectieven) zou de christelijke bediening onder jongeren moeten vormen?

Podcast: Theologische perspectieven op jongeren in de praktijk van jeugdpastoraat

Jeugdpastor Graham Stanton stelde zichzelf deze vragen en publiceerde er een artikel over in het Journal of Youth and Theology’Towards an Integrated Theology of Youth’. In dit artikel beschrijft hij acht theologische perspectieven op jongeren en jonge mensen die je kunt vinden als basis voor benaderingen en strategieën in de praktijk van jeugdpastoraat. Hij stelt ook een theologisch raamwerk voor dat contrasterende perspectieven op jongeren integreert in een betekenisvol geheel, door de juiste vragen te stellen.

Er zijn niet veel actuele overzichten van theologische perspectieven op jongeren, laat staan haalbare manieren om ze vruchtbaar te integreren, dus reden genoeg voor ons om een gesprek te hebben met Graham Stanton. U zult horen over zijn reis naar jeugdpastoraatpraktijken, training en onderwijs, en academisch onderzoek als achtergrond en inbedding voor dit onderzoek. 

Focus op het denken over jongeren

In dit gesprek hoort u hoe de dynamische relatie tussen verschillende theologische perspectieven werkt, bijvoorbeeld in de gecreëerde realiteit van de adolescentie, de volledige capaciteit van jongeren als dragers van het Goddelijke Beeld, en de opkomende capaciteit als sociale agenten.

Ook hoort u waarom het nodig is om een beter inzicht te hebben in theologische perspectieven op jongeren en jonge mensen en hoe het helpt om ons denken over jongeren te focussen.

De podcast is te beluisteren in het Engels. 

Literatuur

- Bunge, Marcia, ‘The Child, Religion, and the Academy: Developing Robust Theological and Religious Understanding of Children and Childhood.’ In: Journal of Religion 86, no. 4 (2006): pp. 549–579;
- Bunge, Marcia, ‘The Dignity and Complexity of Children: Constructing Christian Theologies of Childhood.’  In: K. M. Yust, A. N. Johnson, S. E. Sasso and E. C. Roehlkepartain (eds.), Nurturing Child and Adolescent Spirituality, pp. 53–68 (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2006);
- Dean, Kenda Creasy, Practicing Passion: Youth and the Quest for a Passionate Church (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2004);
- Dean, Kenda Creasy, Wesley W. Ellis, Justin Forbes, and Abigail Visco Rusert, Delighted: What Teenagers Are Teaching the Church About Joy (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2020);
- Ellis, Wesley W. ‘Human Beings and Human Becomings: Departing from the Developmental Model of Youth Ministry.’ In: Journal of Youth and Theology 14, no. 2 (2015): 119–37;
- Hall, G. Stanley. Adolescence; Its Psychology and Its Relations to Physiology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education (New York, NY: Appleton, 1904);
- Stanton, Graham, Towards an Integrated Theology of Youth (2021). In: Journal of Youth and Theology 20 (2), pp.1-21;
- White, David F., and Sarah F. Farmer, (eds.),  Joy: A Guide for Youth Ministry (Nashville, TN: General Board of Higher Education and Ministry, 2020).